Asiantuntijakorneri / 23.02.2017

Automaatiota ja markkinointia

Hei! Olen Mikko Mäkinen ja aloitin Keskustekniikassa myyntijohtajana vuodenvaihteessa. Ensimmäisiä töitäni taloon ja asiakkaisiin tutustumisen lisäksi oli yrityksen nimi- ja brändiuudistus. Talo ja asiakkaat olivat minulle jo entuudestaan melko tuttuja mutta tällaisesta uudistushommasta minulla ei ollut toistaiseksi mitään kokemusta. Tilanne sinänsä on kyllä tuttu, moni muukin asia on tullut opeteltua kantapään kautta käytännössä. Innokkaan ja osaavan tiimin kanssa työhön oli kuitenkin helppo tarttua luottavaisin mielin.

Homma lähti liikkeelle siitä että keskustekniikka on jo vuosien ajan toimittanut laajempia kokonaisuuksia kuin sähkökeskuksia. Konserniin kuuluu mm CLS engineering joka tuottaa vaativia asiantuntijapalveluja kuten suunnittelua ja automaatioteknologiaa asiakkaillemme. Toinen matkalla keskusten oheen liitetty yksikkö oli UPG (United Project Group) joka tekee mm. asennuksia, asennusvalvontaa, testausta ja käyttöönottoja sekä SIA (sähkö, instrumentointi ja automaatio) suunnittelua. Nimi Keskustekniikka alkoi ymmärrettävästi siis hieman ahdistaa tekemistä. Toinen haaste liittyy paikallisuuteen ja kotimaiseen kieleen – asiakkaamme olivat antaneet palautetta että toimittajan suomenkielinen nimi ei aina ole kovin selkeä eikä vakuuttava isojen KV projektien dokumentaatiossa.

Nimi itsessään valittiin hyvin neutraaliksi, joka ei tarkoita varsinaisesti mitään eikä rajoita tekemistämme nyt saati tulevaisuudessa. Se on meistä itsestämme kiinni mitä se tarkoittaa asiakkaidemme mielissä hetken päästä – hyvää vai huonoa tekemistä. Koska nimi on neutraali eikä kerro juuri mitään, lähdimme hakemaan Slogania joka kertoisi kuka Arnon on ja mitä me teemme + mitä asiakkaat saavat tai voivat meiltä odottaa. Kohtuu haaste tiivistää pariin sanaan! Kiitokset tässä kohtaa mainostoimistollemme Propagandalle joka keksi sloganimme. Meidän tehtäväksemme jäi avata mitä se tarkoittaa.

Sloganimme Art of Automation kertoo että suhtaudumme automaatioon tosissamme ja innolla – automaatio on hyvin toteutettuna meistä hienoa, jopa kuin taidetta. Ratkaisemme tehtävän fiksusti ja oivaltavasti, ja toteutamme sen ammattimaisesti, huolella. Tällöin käytämme automaatiota työkaluna oikein ja saamme siitä irti parhaan mahdollisen tehon lopputuloksen hyödyksi. Tähän me pyrimme kaikessa tekemisessämme, ja tämän me lupaamme asiakkaillemme.

Elämme juuri nyt todella mielenkiintoisia aikoja kun lanseeraamme muutosta markkinoille. Tätä on edeltänyt iso työ sisäisesti, jossa kerroimme mitä on tulossa ja miksi, mutta myös kyselimme ja kuuntelimme henkilöstön mielipiteitä asiaan liittyen. Tästä prosessista jäi muutama hauska juttu kerrottavaksi ja saatanpa niihin palata vielä hiukan myöhemmin. Nyt kuitenkin katse on tiiviisti asiakkaissa, menemme kertomaan muutoksen ilosanomaa heille ja kerron teille miten se meni.

Mukavaa kevättä kaikille toivottaen,

-Mikko

040 532 8238
mikko.makinen@arnon.fi
https://www.linkedin.com/in/mikko-mäkinen-96041830