Asiantuntijakorneri / 03.04.2017

Digitalisaatio, no mitä ihmeellistä siinä nyt sitten on?

Digitalisaatio-termiä tunkee nyt joka tuutista ja sitä käyttävät kaikki poliitikoista yritysjohtajiin. Mitä se oikein tarkoittaa käytännössä? Mitä uutta siinä on automaatioalan ammattilaisille – mehän olemme tehneet sitä tässä jo kymmeniä vuosia. Mikä muuttuu?

Rajataan termiä ensin alkuun IoT:iin, eli ”kaiken Internetiin”, jolloin meidän ei tarvitse lähteä keskustelemaan esimerkiksi median digitalisoitumisesta (se kun ei ole meidän valittu tehtävämme). Sitten rajataan IoT vielä Teolliseen internetiin eli Industrial IoT tai IIoT, jolloin jutellaan teollisuuden koneiden ja laitteiden kytkeytymisestä toisiinsa. Tarkalleen ottaen tämäkään ei ihan ole vielä IIoT:tä, vaan vielä aika perusautomaatiota, M2M (Machine to Machine).

IIoT:ksi se muuttuu, kun koneet ja laitteet välittävät datansa pilveen tai datacenteriin, ”Internetiin”, ja siellä ryhdytään rakentamaan erilaisia palveluita. Analysointia, datan murskausta, KPI raportteja, datan yhdistämistä toimijoiden välillä, ennusteita jne. Datan luonne siis muuttuu – aiemmin ”tyhmä” data, joka oli saatavilla vain laitteessa tai laitoksessa, ja vain automaatiolaitteilla ja erikoissoftilla, onkin nyt saatavilla kaikille, kaikkialla ja pelkällä selaimella tai puhelimella.

Tämä muutos on nyt siis todellakin tapahtumassa. Lopultakin! Nimittäin teknologiaa siihen, että saamme etäyhteyksiä koneisiin ja laitteisiin on ollut tarjolla jo pitkään, kymmeniä vuosia. Ongelma on ollut enemmän se, että mihin sitä käytetään ja miten sillä tehdään bisnestä. Kuluttajapuolella näitä on löytynyt, otetaan esimerkiksi vaikkapa nettikauppa, tai hotellien varaaminen. Teollisuudessa ollaan ymmärrettävästi hieman varauksellisempia, liittyyhän teollisiin prosesseihin myös ihan oikeita turvallisuusriskejä.

No mikä on ARNONin bisnesmalli? Miksi ARNON puhuu digitalisaatiosta, teollisesta internetistä, ja jopa kehittää omaa teknologiaa siihen liittyen? Meillä on selkeä fokus keihin asiakkaisiin keskitymme. Näitä valittuja asiakkaita palvellaan kattavasti. Kaikki asiakkaamme ovat mukana digitalisaatiossa tavalla tai toisella, halusivat tai eivät. Me autamme heitä osallistumaan aktiivisena toimijana, eli liittämään koneensa ja laitteensa toisiinsa ja toisiin järjestelmiin, jolla mahdollistetaan parempi tiedon saaminen ja hyödyntäminen liiketoiminnassa. Tätä voi olla vaikkapa koneen tai sähkökaapin etäseuranta ja siitä liipaistavat automaattiset hälytykset, kun lämpötila nousee liian korkeaksi. Hälytys mahdollistaa vian korjaamisen ajoissa ennen kuin koko laitos on alhaalla, ja säästyy rahaa. Rahan säästymisestä loppuasiakas on valmis maksamaan palveluntarjoajalle. Ta-daa, arvoketju löytyi! Näitä löytyy lisää ja kaikkia ei ole vielä keksittykään.

Arnon mahdollistaa asiakkailleen sen, että he pääsevät kiinni digitalisaatioon ja voivat aloittaa matkan, jonka varrella löydetään mallit miten dataa hyödynnetään liiketoiminnassa. Joko olet valmis?

Terveisin,

-Mikko

P.S. Seuraathan meitä jo sosiaalisessa mediassa? Henkilöstömme keskuudessa on digihaaste menossa ja jaamme hauskimpia ja hyödyllisimpiä arjen löydöksiä kanssanne.

Sales Director
Mikko Mäkinen
Puh. +358 40 532 8238
mikko.makinen@arnon.fi