Asiantuntijakorneri, Yleinen / 30.06.2017

Tuotteistaminen on tylsää!

Myönnä pois, tuotteistaminen harvoin innostaa. Se on jännittävän ja luovan suunnittelu- tai kehitysvaiheen jälkeinen pakollinen paha, joka täytyy tehdä jostakin tylsästä syystä kuten toimitusten tehostamiseksi. Hommahan on jo ratkaistu ja sankari on tiedossa, loput saa ”joku muu” hoitaa. Mutta liiketoiminnassa menestymisen mittari on kuinka ratkaisut tai tuotteet siirtyvät asiakkaille toistuvasti ja tehokkaasti, miten ne tuovat rahaa taloon, ja miten asiakkaat pysyvät niihin tyytyväisinä ja yritykselle uskollisina. Asiakasta kiinnostaa ratkaisun toimivuuden lisäksi, että mitä hänelle toimitetaan – mistä kaikesta hän maksaa? Entä millaista tukea on luvassa? Millainen dokumentaatio paketissa tulee? Entä onko toimittajan huolto-organisaatiolla kykyä tukea toimitettuja tuotteita – onko heillä tiedossa mitä on toimitettu, millä ohjelmistoilla, ja onko heillä kaikki tarvittava ja ajantasainen tekninen dokumentaatio käytettävissään?

Tuotteistamisessa on kyse pitkälti dokumentoinnista. Tylsää, kyllä! Harva on aidosti kiinnostunut dokumentoimaan toisten tai edes itsensä ratkomia ongelmia. Koodarit ovat tästä varmaan tunnetuin varoittava esimerkki. Mutta ammattilaisen tai ammattimaisesti toimivan yrityksen näkee nopeasti siitä millä tasolla hommat on – onko ne dokumentoituja ja toistettavia, vai henkilöriippuvaisia sankarisuorituksia kaikki tiedot nahkakansissa. Mitäs kun ne kannet jää kesälomalle, tai saikulle? Silloin se totuus paljastuu ja kuusessa ollaan. Tehdas seisoo kun lomalla olevan koodarin skripti ei toimi eikä kukaan tiedä miten sen on edes ajateltu toimivan.

Meillä on ratkaisu. Anna me teemme tuotteistamisen puolestasi. Sinun tehtäväsi lienee kehittää bisnestä, kasvaa ja tuoda tuottoa omistajille. Mahdollistavan teknologian kehittäminen on pakollinen investointi joka vasta antaa sinulle työkalut päästä bisneksen kehittämiseen. Voisiko tämän totutun mallin muuttaa?

Kaikkea ei ole pakko tehdä itse, eikä edes kannata. Klassisen jaon mukaan yrityksillä on ensinnäkin ydintekemistä, joka pidetään itsellä koska se on kriittistä menestymisen kannalta. Sitten on avaintekemistä joka ei ole pakko olla omissa näpeissä, mutta se kannattaa pitää lähellä koska se antaa mahdollisuudet menestyä hyvin. Tähän valitaan strategiset kumppanit, joiden kanssa kehitetään osaamista ja tekemistä tiiviissä yhteistyössä. Lopuksi on täydentävää tekemistä jota voi ostaa alihankinnasta, siellä on tähän erikoistuneita toimijoita ja kilpailu pitää huolen kustannustasosta.

Arnon voi tulla lähellesi, jos päästät, ja ottaa kumppaninasi vastuuta jonkin sähkö/automaatio/IIoT ratkaisun kehittämisestä, tuotteistamisesta ja ylläpidosta kokonaisuutena sinulle puolestasi. Voit käyttää omat resurssisi ydintekemiseesi ja vältyt isoilta, hitailta ja riskaabeleilta investoinneilta. Tukiporukkakin pääsee vähemmällä. Mitä olet mieltä, olisiko tässä järkeä? Mitä kaikkea voisit saada aikaan enemmän ja nopeammin? Ei tarvitse kuin ajatella asiaa tuoreesti, ja uskaltaa kokeilla.

Palataanpa näihin keskusteluihin viimeistään kesälomien jälkeen. Toivotan teille kaikille aurinkoista kesää! Terveisin, Mikko

Sales Director
Mikko Mäkinen
Puh. +358 40 532 8238
mikko.makinen@arnon.fi